Klanten Zorgprofessionals

Update n.a.v. Corona: werkwijze voedingsverpleegkundigen + actuele info voeding en COVID-19

Juist nu is het belangrijk dat we elkaar goed informeren over wat er speelt binnen onze bedrijfsvoering. Om je een indruk te geven van de vraagstukken waarmee Sorgente te maken heeft – én hoe we hier op anticiperen – vind je hieronder onze antwoorden op de meest gestelde vragen.

1. Beschikt Sorgente over voldoende voorraad?
Sorgente beschikt op dit moment over voldoende voorraad om jouw patiënt te voorzien van de maandelijkse hoeveelheid voeding en toebehoren. Dat is meteen ook de maximale hoeveelheid die zij kunnen bestellen. We zijn namelijk gebonden aan de voorschriften van de zorgverzekeraars. Extra bestellen is dus niet mogelijk. Maar ook niet nodig. We werken nauw samen met onze leveranciers om onze voorraad op peil te houden. 

2. Heeft deze situatie gevolgen voor de bezorgdag/-tijd?
De bezorging vindt plaats op de afgesproken dag. Dit heeft onze partner PostNL toegezegd. Wat wel anders is: vanaf 17 maart bezorgen de postbezorgers contactloos. Zij houden 1,5 meter afstand van de ontvanger.

3. Hoe is Sorgente bereikbaar?
Onze medewerkers zijn – tijdens de gebruikelijke openingstijden – bereikbaar via telefoon en mail. We merken dat patiënten veel vragen hebben. Onze Klantenteams staan hen zo goed mogelijk te woord. Het kan zijn dat de telefonische bereikbaarheid tijdelijk minder is dan je van ons gewend bent. We hopen op begrip.

Heb jij zelf een vraag? Leg die gerust aan ons voor. Klik hier voor een overzicht van onze bereikbaarheid en contactgegevens.

4. Welke richtlijnen volgt Sorgente?
Ter bescherming van onze medewerkers en patiënten volgen we de richtlijnen van het RIVM. Dit heeft gevolgen voor de uitvoering van een instructie en/of medisch technische handeling.

Patiënt niet verdacht van Corona
We voeren uitsluitend bij de patiënt thuis een instructie uit. Zoals je van ons gewend bent nemen onze voedingsverpleegkundigen de voedingspomp, toebehoren en sondevoeding meteen mee.
Sorgente kan bij de patiënt thuis een medisch technische handeling uitvoeren. Sorgente is in bezit van de benodigde beschermende materialen.

Corona patiënt (of verdacht van Corona)
Bij een Corona patiënt (of verdacht van) heeft het verzorgen van een telefonische instructie de voorkeur. Voorafgaand aan deze instructie adviseren we de patiënt om onze sondevoeding films te bekijken: https://www.sorgente.nl/ondersteuning/hulp/voorlichtingsfilms_sondevoeding
Wanneer het niet anders kan, voeren we een instructie en/of medisch technische handeling bij de patiënt met Corona (of verdacht van) thuis uit. Hiervoor gelden de volgende extra maatregelen:

  • Onze voedingsverpleegkundigen dienen te beschikken over beschermende materialen. Aangezien wij niet in bezit zijn van de benodigde materialen, ben jij als verwijzer verantwoordelijk voor het zorgdragen van deze materialen.
    Het gaat om handschoenen, een mondkapje FFP2 of FFP 3, een schort en een spatbril. Zonder deze materialen kunnen wij geen medisch technische handeling uitvoeren.
  • Deze materialen mogen niet aan de patiënt meegegeven worden.
    Sorgente zal de materialen ophalen bij de receptie van het ziekenhuis.
  • Vanwege de logistieke organisatie dient de aanvraag voor een uitvoeringsverzoek bij een patiënt met Corona (of verdacht van) 48 uur van te voren ingediend te worden.
  • Om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt vragen wij je om telefonisch contact op te nemen met het klantenteam Sondevoeding. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 18.00 uur via telefoonnummer 030-634 62 69.

Wij rekenen op jouw begrip en danken je voor de medewerking.

5. Heeft Sorgente tips voor voeding bij COVID-19?
Onderstaand vind je een aantal links naar actuele informatie van betrouwbare bronnen.