Klanten Zorgprofessionals

Sondevoeding aanvragen bij Sorgente: in 7 stappen thuis bij jouw patiënt – blog

Sorgente sondevoeding aanvragen

Jouw patiënt heeft sondevoeding nodig. Om de levering van de noodzakelijke sondevoeding en toebehoren – volgens de door jou ingevulde verklaring dieetpreparaten – zo snel mogelijk bij de patiënt thuis te bezorgen, hebben we een stappenplan ontwikkeld. Dat delen we graag met jou. Hieronder staan de 7 stappen van aanvraag tot eventuele verlenging van de verklaring dieetpreparaten.

stap 1 bepaal de toedieningsweg en plaatsing van de sonde
stap 2 bepaal de juiste voeding en toedieningswijze
stap 3 vul de aanvraag in via het DAS
stap 4 Sorgente neemt telefonisch contact op met jouw patiënt*
stap 5 levering sondevoeding en materialen. Indien nodig uitvoering instructie.
stap 6 herbestelling door klant na de eerste levering
stap 7 sondevoeding: verlengen, wijzigen of stoppen

* Op de dag van de aanvraag – als ook twee én tien dagen na de eerste levering medische voeding (en instructie) – neemt ons Klantenteam contact op met de patiënt om te vernemen hoe de levering en het gebruik van de voeding is gegaan.

Vanaf stap 4 nemen wij de zorg voor de levering van de sondevoeding en toebehoren van je over. Hieronder leggen we ook die stappen uit: zo weet je precies wat er ná de aanvraag via het DAS (Digitaal Aanvraagsysteem Sorgente) gebeurt.

Bepaal de toedieningsweg en plaatsing van de sonde

Welk type sonde heeft jouw patiënt nodig: een neusmaagsonde, een button of een gastrostomiesonde (g-tube)? Dit bepaal jij, eventueel samen met de specialist.

De plaatsing van de sonde gebeurt in het ziekenhuis of bij de patiënt thuis. Goed om te weten: onze ervaren voedingsverpleegkundigen kunnen de sonde in de thuissituatie plaatsen. Hiervoor is wel een uitvoeringsverzoek nodig (zie stap 3 aanvraag invullen DAS).

Bepaal de juiste sondevoeding en toedieningswijze

Bereken de voedingsbehoefte van je patiënt en bepaal de juiste soort én hoeveelheid sondevoeding. Met ons sondevoedingskompas kun je alle verkrijgbare sondevoedingen (NL) vergelijken.

Tip: houd bij het bepalen van de juiste voeding ook rekening met praktische zaken zoals de verpakkingshoeveelheid, de toedieningswijze (portie of pomp), het opbouwschema en eventuele voedselallergieën/-intoleranties.

Vul de aanvraag in: DAS

Sorgente sondevoeding aanvragen

De volgende stap brengt je naar het DAS (Digitaal Aanvraagsysteem Sorgente). Van de aanvraag van de verklaring dieetpreparaten tot de eventuele verlenging, hier regel je alles voor jouw patiënt.

Voor de aanvraag van sondevoeding en toebehoren vul je de volgende formulieren in:

1. Verklaring dieetpreparaten
2. Bijlage toebehoren
3. Uitvoeringsverzoek (indien nodig)

 

Aanvulling verklaring dieetpreparaten:
Bij het invullen van deze verklaring heb je de mogelijkheid om sondevoeding op merk óf generiek aan te vragen. Schrijf je de medische voeding generiek voor, dan kiest de medewerker van het Klantenteam Sondevoeding voor een merk.

Aanvulling bijlage toebehoren:
Wil je dat één van onze voedingsverpleegkundigen een instructie geeft aan jouw patiënt? Geef dat aan op de bijlage toebehoren.

Aanvulling uitvoeringsverzoek*:
Voor het uitvoeringsverzoek is een handtekening van de arts / specialist nodig.

* Met dit formulier machtigt de arts / specialist een (voedings-)verpleegkundige om een voorbehouden handling, zoals het inbrengen/ verwisselen van een sonde, te verlenen.

Heb je nog geen DAS account? Aanmelden gaat snel én eenvoudig via onderstaande link.
Let op: zorg dat je jouw AGB code bij de hand hebt.

  1. Ga naar het DAS
  2. Vul de gegevens in
  3. Je ontvangt dezelfde dag (op werkdagen) jouw inlogcodes

Telefonisch contact patiënt en Sorgente

Sorgente sondevoeding aanvragen

Een medewerker van het Klantenteam Sondevoeding neemt telefonisch contact op met de patiënt. Zo weet jouw patiënt precies wat hij of zij kan verwachten en hoe we te bereiken zijn. Ook stemmen we de levering van de sondevoeding met elkaar af.

Bij geen gehoor sturen we alvast een pakket voor twee weken op. Om te vernemen of alles naar wens is verlopen, nemen onze medewerkers tweemaal telefonisch contact op.
Dat gebeurt twee dagen én tien dagen na de levering.

Levering sondevoeding en materialen

PostNL levert de sondevoeding binnen 24 uur (tijdens werkdagen) aan huis. Heb je een instructie aangevraagd? Dan neemt onze voedingsverpleegkundige de bestelde sondevoeding en toebehoren mee.

Bestelling na de eerste levering

Na de eerste levering kan jouw patiënt in onze webwinkel bestellen. Hiervoor moet hij of zij eenmalig een account aanmaken. Natuurlijk kan de patiënt ook telefonisch of per e-mail een bestelling plaatsen: wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur. Bestellingen vóór 17.00 uur geplaatst, leveren we op de eerstvolgende werkdag. Ook op zaterdag.

Sondevoeding: verlengen, wijzigen of stoppen

Verloopt de verklaring dieetpreparaten? Dat kun je zien via het DAS. Hier kun je de verklaring dieetpreparaten verlengen en/of wijzigen. Stopt de sondevoeding? Laat ons dat snel weten. Wij zorgen voor de afwikkeling.

Goed om te weten: als de verklaring dieetpreparaten verloopt dan informeren we jouw patiënt twee weken van tevoren per brief. Deze mededeling is ook zichtbaar in ‘Mijn Sorgente’ (online omgeving) van jouw patiënt. Verder staat het op elke pakbon.

Meer weten over sondevoeding thuis?

Hoe kijken jouw collega-zorgprofessionals aan tegen sondevoeding thuis? Om deze inzichten te verkrijgen hebben we onafhankelijk onderzoek uitgevoerd onder diëtisten werkzaam in een ziekenhuis. Lees welke drivers en barrières zij ervaren: download de whitepaper.

Wil je meer weten over sondevoeding toedienen via de voedingspomp? Wat zijn de verschillen en waarop baseer jij je keuze? Dat lees je in deze blog.

Sorgente BV
juli 2019

Auteur:
Petra van Neerbos
Productspecialist medische voeding / diëtist